EU CALLING / Svakih godinu dana vam crkne laptop? Tražite (da vam daju) novi

Image

Adekvatna zaštita prava potrošača koji su često žrtve loših praksi proizvođača već je duže vrijeme goruća tema kojoj bi se trebalo stati na kraj novim zakonom Europskog parlamenta

3.5.2024.
16:50

Znate onaj osjećaj kada pišete važnu prezentaciju koju morate predati sutra do 12 sati i odjednom vam se samo zacrni ekran? Ctrl-Alt-Del ni bilo koja druga 'isključi pa uključi' metoda oživljavanja ne daje željene rezultate pa vam već lagano postaje jasno da je vašem druženju sa svega jednu godinu starim laptopom došao kraj.

I dok naglo počinje hvatati panika jer se rok za slanje prezentacije neumoljivo približava, istovremeno vas obuzima i sve veća ljutnja. Sjetili ste se kako vam je nedavno prijatelj pričao o sličnoj situaciji koju je prolazio s jedva godinu dana starim hladnjakom, a vaša majka se nedavno žalila da se njezina dvije godina stara perilica za rublje već počela ponašati 'čudno'.

Image

Već desetljećima, svi smo postali svjesni kako elektronički uređaji imaju nevjerojatno kratak vijek trajanja. Mobilni telefoni, laptopi, TV, mali kućanski aparati i ostala potrošačka elektronika često se pokvari svega nekoliko dana nakon isteka jamstvenog lista, a pokušate li ga popraviti, vjerojatno ćete odustati jer ćete ubrzo shvatiti da se popravak jednostavno ne isplati ili nije moguć zato što je do rezervnih dijelova gotovo nemoguće doći. Jedino rješenje - kupnja novog uređaja.

Desetljećima stara uhodana praksa loše proizvodnje

Iako zvuči kao nešto iz rubrike teorija zavjere, nije. Na nedovoljno reguliranom tržištu mnogi su proizvođači pribjegavali praksi planiranog ili programiranog kvarenja uređaja.

Kako to izgleda? TV prestaje raditi nakon unaprijed zadanih sati rada – i u pravilu, nekoliko tjedana ili mjeseci nakon isteka garancije. Perilica za rublje prestaje s radom nakon određenog broja okretaja, u prosjeku dvije ili tri godine nakon kupnje, a printer otkazuje poslušnost nakon unaprijed definiranog broja otisnutih stranica. Ako ste se i sami našli u takvoj situaciji, znajte da niste jedini. Drugim riječima, uređaji koji 'izdrže' nešto duže od jamstvenog roka postali su više pravilo nego iznimka.

Da je riječ o prilično uhodanoj praksi, potvrđuju i oni dobro upućeni u poslovne procese koji tvrde da proizvođači koriste jeftinije materijale lošije kvalitete koji imaju kraći vijek trajanja ili su skloniji kvarovima. Nadalje, mnogi proizvođači pribjegavaju namjernom dizajniranju uređaja s ugrađenim tehničkim ili softverskim nedostacima, a uređaji se mogu dizajnirati s nedostacima koji će dovesti do kvara nakon određenog vremena ili korištenja. To mogu biti komponente koje su osjetljive na trošenje ili softverski algoritmi koji namjerno smanjuju učinkovitost uređaja.

Inicijativa Pravo na popravak

Još jedna od poznatih metoda su obavezne softverske nadogradnje koje mogu usporiti rad uređaja ili ga potpuno onemogućiti za daljnji rad pa je korisnik prisiljen kupiti novi uređaj. I u konačnici, proizvođači koji otežavaju mogućnost popravka uređaja tako što ograničavaju pristup rezervnim dijelovima. Istraživanje koje je provela Europska komisija pokazalo je kako bi se čak 77 posto građana EU radije odlučilo na popravak umjesto na kupnju novog uređaja. No, popravci su često otežani zato što za njih nisu dostupni rezervni dijelovi ili zato što je uređaj tako dizajniran da ga je gotovo nemoguće rastaviti i primjerice zamijeniti bateriju ili neki drugi dotrajali dio.

Takva praksa proizvođača nije problematična samo iz pozicije zaštite potrošača nego i iz perspektive zaštite okoliša. Tempo kojim smo prisiljeni mijenjati 'stare' elektronske uređaja za nove, od laptopa preko pametnih telefona pa sve do kućanskih aparata ne samo da je financijsko opterećenje nego postaje sve veće opterećenje za okoliš i osjetno utječe na rast stope iskorištavanja prirodnih resursa.

Image

U brojkama, svake godine u EU-u nastane 35 milijuna tona otpada i emitira se 261 milijun tona stakleničkih plinova, a 30 milijuna tona resursa biva odbačeno. Isto tako, procjene govore da se u EU-u svake godine potroši 12 milijardi eura na nove uređaje, iako bi se mnogi od njih mogli popraviti. Isto tako, predlagatelji su istaknuli kako bi ova inicijativa mogla potaknuti rast i ulaganja u EU-u u iznosu od 4,8 milijardi eura, a prijedlog bi pridonio i ostvarenju cilja da Europa do 2050. postane prvi klimatski neutralan kontinent.

Nova regulativa za jedinstveno EU tržište

I dok su pojedine zemlje članice EU-a samostalno pokretale različite inicijative s ciljem zabranjivanja prakse planiranog ili programiranog kvarenja i uvodile različite regulative za bolju zaštitu potrošača i okoliša, tek smo s donošenjem Zakona o duljem trajanju uređaja u Europskom parlamentu dobili cjeloviti zakonski okvir prema kojem će u svim državama članicama biti onemogućena ovakva poslovna praksa. Zakon je u Parlamentu EU-a izglasan početkom godine, a na snagu će stupiti za dvije godine, koliko je predviđen rok za prilagodbu koji proizvođači imaju za usklađivanje s novim propisima.

No, dok ne dočekamo promjenu loših praksi proizvođača, dobro je podsjetiti se koja su vaša prava u slučaju da vam se nakon samo godinu dana korištenja pokvario uređaj i da se ne može popraviti. Prema pravilima EU-a, prodavatelj mora popraviti ili zamijeniti proizvod, sniziti mu cijenu ili vam vratiti novac ako se proizvod pokaže neispravnim, ne izgleda ili ne funkcionira onako kako je oglašeno. Uvijek imate pravo na najmanje dvogodišnje jamstvo, bez naknade. 

Proizvodi koji se prodaju na jedinstvenom tržištu EU-a moraju zadovoljavati sigurnosne standarde EU-a, standarde o zaštiti okoliša, te propise o zaštiti prava potrošača koji podrazumijevaju minimalni dvogodišnji jamstveni period koji osigurava da su potrošači zaštićeni od neispravnih proizvoda te imaju pravo na popravak ili zamjenu unutar tog razdoblja.

Regulativa EU-a zahvatila je i segment online kupovine. Naime, propisima EU-a predviđeno je još i razdoblje od 14 dana za povrat od trenutka dostave proizvoda ili usluge, poznato kao "razdoblje za odlučivanje". Unutar tih 14 dana potrošač može otkazati narudžbu ili odustati od kupnje iz bilo kojeg razloga unutar tog vremenskog okvira. I to bez ikakvog obrazloženja. Ova opcija osobita je važna jer kod online kupovine kupac nema mogućnost fizički vidjeti ili testirati proizvod prije kupnje.

Image

Iako postoje neke iznimke koje ova pravila ne pokrivaju, primjerice ako je riječ o proizvodima kao što su zrakoplovne karte i karte za vlak, ulaznice za koncerte, hotelske rezervacije, rezervacije najma vozila i ugostiteljske usluge za određene datume te hranu i piće koji se redovito dostavljaju, ovakva inicijativa znatno je podignula zaštitu potrošača koji preferiraju online shopping.

Regulatorni okvir na razini jedinstvenog europskog tržišta koji štiti prava potrošača i podiže ih na višu razinu samo je jedna od aktivnosti u kojima se može vidjeti uloga koju Europski parlament ima u zastupanju prava i interesa građana EU-a.

Raste svijest o važnosti sudjelovanja na europskim izborima

Važnosti Europskog parlamenta sve su više svjesni i građani u Hrvatskoj, pokazalo je istraživanje Eurobarometar provedeno početkom godine. Naime, 61 posto ispitanika iz Hrvatske reklo je da je zainteresirano za izbore za Europski parlament, što je u usporedbi s istraživanjem provedenim uoči prošlih izbora porast od 24 posto. Jednako tako, velika većina sudionika u istraživanju je ocijenila da Hrvatska ima koristi od članstva u EU-u.

Isto istraživanje pokazalo je da teme kao što su Podrška gospodarstvu i stvaranju novih radnih mjesta (46 posto), Borba protiv siromaštva i socijalne isključenosti (45 posto) te Budućnost Europe (27 posto) važne građanima u Hrvatskoj jer su baš te teme izdvojili kao one koje smatraju prioritetnim temama o kojima bi se trebalo raspravljati i tijekom kampanje za Europski parlament.

Sve to trebao bi biti dovoljan poticaj da izađete na izbore za EU parlament koji se u Hrvatskoj održavaju 9. lipnja 2024. i glasate za zastupnika za kojeg želite da vas predstavlja u Europskom parlamentu. Uvijek treba imati na umu da i vaš glas može donijeti razliku i da biranjem svojeg predstavnika u Europskom parlamentu možete posredno potaknuti razvoj različitih inicijativa, poput ove o zaštiti potrošača, ali i mnogih drugih važnih tema kao što su pitanja javnog zdravstva, poljoprivredne politike i niza drugih da dobiju odgovarajuću pažnju i regulatorni okvir te tako pridonesu kvaliteti života i rada svih nas.

Image

Projekt je realiziran uz potporu Europskog parlamenta u Hrvatskoj. Za objavljeni sadržaj isključivo su odgovorni autori / RTL.

Sisi
Gledaj odmah bez reklama